Trauma wisi w powietrzu

15 listopada 2021 


„W Bośni trauma wisi w powietrzu. Jest wszechobecna i namacalna w codziennym życiu”

Uważam, że nadal żyjemy w świecie skrojonym pod mężczyzn, i to nie tylko w Bośni. Wojna jest tak naprawdę wierzchołkiem patriarchatu. A ja bardzo chciałabym to zmienić. Próbuję to robić każdym swoim filmem, otwierając dyskusję na tematy okryte milczeniem. Uważam, że mężczyźni nie potrafią o tym rozmawiać – mówi reżyserka filmu „Aida”, Jasmila Žbanić w rozmowie z Martyną Harland.

Pracująca dla ONZ tłumaczka Aida, próbuje ocalić swoją rodzinę przed wymordowaniem jej przez Serbów. Akcja filmu rozgrywa się w lipcu 1995 w Srebrenicy. Film „Aida” w reżyserii Jasmili Žbanić ma premierę 17 września.

Martyna Harland : Na czym polega siła głównej bohaterki filmu „Aida”? Kim się inspirowałaś tworząc tą postać?

Jasmila Žbanić: Zainspirowały mnie kobiety, które spotkałam w Srebrenicy. One mają w sobie niesamowitą siłę do życia. To zdumiewające, że po tym wszystkim, co wydarzyło się w lipcu 1995 roku, nie pragną zemsty. Nie szerzą języka nienawiści. Nigdy nie usłyszałam od nich, że wszyscy Serbowie są tak samo źli. Te kobiety proszą jedynie o prawdę i sprawiedliwość. Dlatego nieustannie zadają pytania o to, co się wydarzyło i dlaczego tak się stało. Kobiety Srebrenicy są nastawione przede wszystkim na życie.

Miałam siedemnaście lat, gdy wybuchła wojna i oblężenie Sarajewa. Mój tata, który wierzył w Jugosławię, po jej rozpadzie poczuł się bardzo zagubiony. Matka nie miała już czasu na to, żeby czuć się bezradna. Musiała nakarmić mnie i mojego nastoletniego brata ale też wlać w nasze serca optymizm. Myślę, że głównym źródłem siły kobiet Srebrenicy była chęć ochrony życia własnej rodziny. To daje kobietom niebywałą odwagę. Chociaż nie znoszę słowa „heroizm”, ale skoro mężczyźni tak często używają go w stosunku do siebie. Uważam, że prawdziwymi bohaterkami wojny były kobiety w Bośni. Chciałam to pokazać w filmie. (…)

Tekst publikujemy w ramach serii „Odlot. Magazyn Kulturalny”, wspólnego cyklu o kulturze dla subskrybentów Newsweeka i Mediaklubu. Więcej tekstów „Odlotu” znajdziesz, klikając w link.

Całość artykułu:

https://www.newsweek.pl/kultura/z-jasmila-zbanic-o-jej-filmie-aida-rozmawia-martyna-harland/98b7slk?fbclid=IwAR1SfczwNrXRg-DAiUpxPohWNljOnlEeUQHt9xbRBGXBkpUQYnvdG49QUJM

Komentarze





Poprzedni artykuł
Materiały edukacyjne "Ostatni pojedynek"
Następny artykuł
Otwórz oczy



Zobacz także

Ze skazą na sercu
Ze skazą na sercu
12 września 2019 
„Kino Mówi” o traumie
„Kino Mówi” o traumie
2 grudnia 2018 
Świat traumy na ekranie
Świat traumy na ekranie
12 maja 2018 



Czytaj więcej
Materiały edukacyjne "Ostatni pojedynek" „OSTATNI POJEDYNEK” Ridleya Scotta, w jaki sposób może być terapeutyczny i jak wykorzystywać ten film w pracy z młodymi...