Zastanawiasz się jaki film wybrać do treningu? Najważniejsze jest to, żeby film w jakiś sposób Cię poruszał. Możesz wybrać dowolny film z listy poniżej lub po prostu film, który Cię porusza.
Poniżej sugestie filmów do pracy nad konkretnym zagadnieniem:
Miłość
„Miłość” reż. Haneke i „Miłość. Film Sławomira Fabickiego” reż. Fabicki – wszystkie odcienie miłości.
„45 lat” reż. Haigh – przygotowania obchodów czterdziestej piątej rocznicy małżeństwa Kate i Geoffa zakłóca wiadomość o dawnej kochance mężczyzny.
„Cafe de flore” reż. Marc Vallee – problemy w związku.
„Obce niebo” reż. Gajewski – polska rodzina na emigracji.
„Najsamotniejsza z planet” Julia Loktev lub „Turysta” Ruben Ostlund – wyjście z roli w związku.
„Marley i Ja” reż. Frankel – relacje w fajnym związku.
Zdrada, związki
„Fatalne zauroczenie” reż. Lyne – weekendowe i niezobowiązujące zauroczenie pomiędzy Danem a Alex przeradza się w niebezpieczną obsesję kobiety.
„Tajemnica Brokeback Mountain” reż. Ang Lee
„Absolwent” reż. Hoggman
„Oczy szeroko zamknięte” reż. Kubrick
„Niemoralna propozycja” reż. Adrian Lyne
„Życie i cała reszta” Allen
Radość
„Czas na miłość” reż. Curtis – jak pielęgnować radość.
„Anioł” reż. Amin Dora – pozytywne emocje.
„Optymistki” reż Magnor – w jej skład wchodzą panie w wieku od 66 do 98 lat. Pomimo odbywanych co tydzień treningów, od trzydziestu lat nie zagrały żadnego meczu.
Pasja
„Pinuccio Lovero. Marzenie o śmierci w środku lat” reż. Pippo Mezzapesa
„Jesteś Bogiem” reż. Leszek Dawid.
Smutek i trudne emocje
„Blue Valentine” reż. CIanfrance – Jak radzić sobie ze smutkiem.
„Nieodwracalne reż. Gaspar Noe czy „Code Blue” reż. Antoniak – gdy panują nad nami trudne emocje np. gniew, niesmak.
„Sztuka płakania” reż. Fog lub Raj: miłość reż. Ulrich Seidl – po co nam w filmach bohaterowie, którymi gardzimy?
„Sala samobójców” reż. Jan Komasa – samotność.
„Ona/ Her” reż. Spike Jonze – samotność, miłość, związek.
„Pianistka” reż. Haneke
Strach
„Misery” reż. Rob Reiner
Konfrontacja z problemami
„Zjazd absolwentów reż. Anna Odell – stawianie czoła problemom.
„Locke” reż. Steven Knight – trudne wybory życiowe.
„Filadelfia” reż. Jonathan Demme lub „Motyl i Skafander” reż. Schnabel – choroba.
„Chce się żyć” reż. Maciej Pieprzyca lub „Plac Zbawiciela” reż. Krauze i Kos-Krauze LUB „Ki” reż. Leszek Dawid – walka.
„Czarny Łabędź” reż. Darren Aronofsky lub „Whiplash” reż. Damien Chazelle – perfekcjonizm.
„Billy Elliot” reż. Daldry.
„Autorki” reż. Mrozowski – cztery kobiety odsiadujące wyrok w zakładzie karnym w Krzywańcu, piszą sztukę, w której opisują intymne szczegóły ze swojego życia.
„Nadejdą lepsze czasy” reż. Hanna Polak – dokument opowiada o jedenastoletniej Julii, która mieszka na wysypisku śmieci pod Moskwą.
„Amy” reż. Kapadia – Prawdziwa historia gwiazdy muzyki Amy Winehouse, która zmarła na skutek zatrucia alkoholowego w wieku 27 lat.
„Forrest Gump” reż. Zemeckis – historia życia Forresta, chłopca o niskim ilorazie inteligencji z niedowładem kończyn, który staje się miliarderem i bohaterem wojny w Wietnamie.
„Pokój” reż. Abrahamson – Jack ma pięć lat, gdy dowiaduje się od mamy, że pokój, w którym mieszka z nią od urodzenia, nie jest całym światem. Wychował się tu, myśląc, że po drugiej stronie ścian jest pustka. Teraz matka decyduje się powiedzieć mu prawdę i z jego pomocą podjąć walkę o wolność.
„Fusi” reż. Kari – dorosłość, depresja, stawanie na nogi.
„Płomień” reż. Tzoumerkas – kryzys osobisty, finansowy, gospodarczy kraju.
Praca nad samooceną, dążenie do prawdy o sobie
„Kolor purpury” reż. Steven Spielberg.
„Służące” reż. Tate Taylor.
„Mów mi Marianna” reż. Bielawska.
Uzależnienie, odcięcie od emocji
„Wstyd” reż. Steve McQueen – wstyd, odcięcie od emocji, uzależnienie.
Rodzina
„Lęk Wysokości” reż. Bartosz Konopka lub „Dziewczyna szafy” reż. Bodo Kox – rodzina, choroba.
„Grbavica” reż. Jasmila Żbanic – rodzina, życie po traumie.
„Moja matka” reż. Moretti – reżyserka boryka się z problemami rodzinnymi i chorobą matki.
Przyjaźń
„Małe stłuczki” reż. Aleksandra Gowin i Ireneusz Grzyb – przyjaźń, relacje.
Wolność
„Trzy kolory: Niebieski” reż. Krzysztof Kieślowski – wolność.
Seksualność
„Życie Adeli” reż. Kechiche – seksualność.
„Lato albo 27 straconych pocałunków” Dzhordzchadze – młodość, budząca się seksualność.
„Męski erotyk” Jorgen Leth – kraina męskiej erotyki.
„Ostatnie tango w Paryżu” reż. Bertolucci – BDSM
„9 i 1/2 tygodnia” reż. Lyne
„Wilgotne miejsca” reż Wnendt
„Strumień miłości” reż. Sos, dokument – seks starszych osób
„Tylko miłość” reż. Reiner – małżeństwo po 15 latach przeżywa kryzys małżeński
„Raj: Miłość” reż. Ulrich Seidl – seksturystyka kobiet, Teresa, pięćdziesięciolatka z Europy, jedzie na wakacje do kenijskiego kurortu, mając nadzieję na przeżycie erotycznej przygody.
„Code Blue ” reż. Antoniak – gwałt, norma w seksie, mocne uderzenie.
„Shortbus” reż. Mitchell– Sofia jest seksuolożką, która nigdy nie przeżyła orgazmu. Od lat udaje szczytowanie i ukrywa to przed mężem. Próbuje jej pomóc Severin, która na co dzień odgrywa przed mężczyznami rolę dominy i w ten sposób zarabia na życie.
’Salo czyli 120 dni Sodomy”reż. Pasolini – orgia, perwersja, sadyzm.
„Nocny portier” reż. Cavani
Władza, zło
„Czas Apokalipsy” reż. Francis Ford Coppola.
Filmy dla dzieci
„W głowie się nie mieści” Peter Docter – życiem Riley kieruje 5 emocji: Radość, Strach, Gniew, Odraza i Smutek. Gdy przeprowadzi się z rodzicami do San Francisco, górę nad Radością wezmą inne emocje.
Polecane strony:
Teach with Movies: http://www.teachwithmovies.org/char-devel-index-6.htm#35C
Brigit Wolz: http://www.cinematherapy.com/moviearticles.html
Chcesz obejrzeć online dobre filmy do treningu filmoterapeutycznego? Zajrzyj na strony: