Hitchcock mistrzem wywoływania emocji?

9 kwietnia 2016 


Pewnego razu, na lotnisku we Francji, podejrzliwy celnik oglądając paszport Hitchcocka, w którym zapisano jako zawód – producent, zapytał zaczepnie: „A cóż też Pan produkuje?”. „Strach” – odpowiedział reżyser.

Czy reżyser jest w stanie kierować emocjami widzów? Jakie filmy sprawiają, że większość z nas reaguje podobnie, a film wywołuje niemalże te same emocje u większości widzów?

Okazuje się, że mistrzem w kierowaniu naszymi emocjami za pomocą filmu jest Alfred Hitchcock. Wśród osób, które zobaczyły film „Bang! You are Dead” wywoływał on aktywność w tych samych obszarach mózgu aż u 70% osób! To znaczy, że w porównaniu do innych reżyserów np. Serio Leone, wywołał on podobne reakcje umysłowe u większości widzów.

Sam Hitchcock powiedział „Nie tworzymy filmu tylko organy. Grasz akord a ludzie się śmieją. Grasz akord a ludzie płaczą”.

Obraz3

Badaniami nad tym, jak film wpływa na nasz mózg, zajął się w 2008 roku Uri Hasson. Razem z zespołem przeprowadził badania nad aktywnością mózgu osób, które oglądają film. Powstała wtedy nowa dziedzina „neurocinematics”, czyli połączenie kina z nauką o mózgu. W neuroobrazowaniu mózgu wykorzystuje się: technikę EEG, rezonans magnetyczny (poniżej na obrazku) lub Eye Trackery. Badanie polega na tym, że osoba leży w tubie rezonansu magnetycznego i przy użyciu lusterka ogląda film. Jednocześnie badana jest aktywność jej mózgu, czyli przepływ krwi w konkretnym obszarze mózgu. Na tej podstawie wyciąga się wnioski na temat tego, jak wyglądają reakcje umysłowe u widzów.

Obraz1

Eye trackery pokazują dokładnie, gdzie widz fiksuje swój wzrok w trakcie oglądania filmu. Okazuje się, że filmy z wyraźną narracją, w porównaniu do tych nienarracyjnych, wywołują fiksację wzroku w podobnych obszarach – widzowie zwracają uwagę np. na tego samego bohatera.

Obraz2

To istotny krok do badań na temat tego jak tworzyć filmy, które mogą być potem wykorzystywane w terapii.

 Autor: Martyna Harland


Źródło: Neurocinematics: The Neuroscience of Film Uri Hasson, Ohad Landesman, Barbara Knappmeyer,

Ignacio Vallines, Nava Rubin, and David J. Heeger.

Komentarze

komentarzy









Zobacz także




Czytaj więcej
Drobiazg jest piękny Pojadę na Kretę, awansuję, zamienię skodę na opla. Amelia mówiła, że takie szczęście jest jak Tour de France - długo...